Pri novej generácii Full Stumpjumper je veľa zaujímavých noviniek a my vás radi prevedieme ...
Sú to presne tri roky od chvíle, kedy sme Full Stumpjumper prvýkrát uvideli a mali možnosť vyskúšať modely, ktoré si fanúšikovia ihneď obľúbili. Písal sa máj 2015 a my sa vtedy opájali novými tvarmi, revolučným SWAT úložiskom a redesignovaným tvarom i geometriou.
Kto by to bol vtedy povedal, že Specialized nevydrží s touto generáciou ani tradičnú štvorročnú periódu, ktorá sa spravidla dodržuje a už o rok skôr príde s modelom, ktorý opäť prekvapuje v počte a veľkosti zmien. Vlastne sú to zmeny, ktoré vyplývajú zo súčasných trendov poňatia modernej geometrie.
Doterajší dizajn rámu Full Stumpjumper sa posledné povedzme tri generácie výrazne nemenil. Charakterizovali ho menej či viac poprehýbané trubky, rozdvojka u sedlovej trubky a FSR odpruženie s typickou vidličkou na tlmičmi, vďaka ktorej sa tlmič bez komplikovaných konštrukčných riešení dostal okolo sedlovej trubky až k samotnému vahadlu. Časť z toho platí ďalej, časť nie.
Tým, čo zostáva, je FSR systém štvor-čapového zavesenia zadnej stavby. Hoci nový Epic, predstavený vlani, túto technológiu opustil a prešiel na prepákovaný jednočap so systémom flexibilnej zadnej stavby zeropivot, viac zdvihu u Stumpjumpera si zadný čap stále žiada, a preto tu k žiadnej prekvapivej zmene nedochádza.
Je však pravdou, že s kinematikou zadnej stavby sa hýbalo, ale len v zmysle ladení presných charakteristík odpruženia. Kompletne nové je vahadlo aj jeho prepákovanie na tlmič. Už spomínaná vidlička potom dostala po novom možnosť posúvať miesto uchytenia tlmiča v nej a tým tak meniť geometriu biku. Flip Chip je označenie pre kocku s exentrickým otvorom pre skrutku tlmiče a vďaka nej meníte o 6 mm výšku stredu a súčasne aj o 0,5 ° hlavový uhol. Túto vec napríklad Trek ponúka štandardne mnoho rokov, majitelia spešl ju dostávajú nanovo.
Za zmienku potom stojí tiež fakt, že Specialized používa na bicykli tlmiče klasickej konštrukcie "oko-oko", ktoré možno zamieňať za iné tlmiče bežných rozstupom, čo v minulosti kvôli špecifickému uchyteniu piestnice možné nebolo.
Hlavné zmeny však prebehli na samotné rámovej konštrukcii. Tá dostala úplne nový asymetrický dizajn v oblasti tlmiča. Konštruktéri vďaka špeciálnym počítačovým metódam navrhli a následne otestovali nové poňatie uchytenia tlmiča v ráme. Cieľ bol zlepšiť efektivitu odpruženie a znížiť pritom hmotnosť. Pritom zistili, že aby rám fungoval čo najlepšie, resp. aby tlmič odvádzal čo najlepšiu prácu, je potrebné mať čo najpevnejšia rám medzi uchytením tlmiča a čapom vahadla. Preto tieto dva body prepojili napriamo mono vzperou, ktorá tak takmer kopíruje smer uloženia tlmiča a nedáva priestor pre absolútne žiadny pohyb voči sebe a všetko tak cielene ponecháva na samotnom tlmiči.
Konštrukciu s obdobne asymetrickou stavbou rámu použil Specialized už raz, a to na zjazdovom modeli Demo, kde je ale rám ďaleko masívnejší a miesto dvojitého napojenia hornej rámovky využíva jednoduchý prepoj, len výrazne širšie a masívnejšie. Novo koncipovaný trojuholník pôsobí opticky ľahším dojmom a súčasne umožňuje tiež ešte znížiť standover.
A zmeny pri ráme pokračujú. Podobne ako u vlani predstavenej poslednej generácie Epica Specialized po rokoch opúšťa lisované stredové zloženie Press Fit a nasadzuje klasiku v podobe závitového stredu. Aj tento trend je v posledných niekoľkých rokoch viditeľný u mnohých výrobcov a je evidentné, že za pár rokov sa k tomuto štandardu zrejme vráti väčšina značiek.
Čo sa týka ďalších štandardov, tak tam sa nič zásadne prekvapivého nekoná. Boost široké osi nájdete na všetkých modeloch rovnako tak ako tapered kužeľové hlavovky. Mimochodom, Specialized hlása, že rám je kompatibilný ako s 29 ", tak s 27,5+ kolesami, a to až do šírky 3", čo sa považuje za plnohodnotný pluskový rozmer.